BOOK NOTE.aesthetics EDUCATION SALON ANNUAL REPORT CONTACT BOOK

NOTE.education

Culture and technique are the key elements on which NOTE. builds their education. Being able to identify with the history of style enables hairdressers to build a cohesive clientele and keep your approach constantly on the move. Sound technique leaves room for creativity, bearing in mind that style and personal suitability come first.

“Aesthetics, Ideology and Craft” is the foundation of all things NOTE. The course gives a comprehensive take on how we look at the technical side of hairdressing: hair as material, sectioning and understanding style are seen as equal parts of work along with cutting. Due to NOTE’s progressive nature, the class can be revisited when one needs inspiration to in salon work – we aim to present this class with fresh content always. “Aesthetics, Ideology and Craft” is also our tool when starting in-salon training and one-to-ones.

“Modern barbering” is a stand alone day with focus on short hair. “Modern Barbering” gives perspective on how to approach work with short lengths along with the importance of shape and balance. “Modern barbering” can also be held as an in-salon training.

The five day course is divided into two separate two day sessions and one stand alone day:

Days 1 & 2 – The Square / The Round

Days 3 & 4 – The Shape / The Modern

Day 5 – Modern Barbering

Visual material for each day is available behind the links below this text.

Through NOTE.’s education we seek to up the technical side of work and attract a steady, multifaceted salon clientele.

To be added to NOTE.education’s newsletter, feel free to send us an e-mail. Through our newsletter you will get a detailed info on all events hosted by NOTE. in the future. Feel free to send us an e-mail to be added education@noteconcept.fi

The Square The Round

The Shape The Modern

Modern Barbering

Reserve your training education@noteconcept.fi

NOTE.

NOTE. is a brand based in Turku whose salon has offered high quality work for their clientele since 2018 along with educating people in the field internationally. We want to facilitate you a pleasant experience where hair is seen as a part of personal style and aesthetics.

NOTE. offers complimentary consultation – the aim is to estimate the cost of bigger work such as lightning the hair. If you wish, you can book consultation to any question related to hair in the field of cut and colour. We want to help with whatever you have on your mind.

Highlighting and bleaching can be booked only through consultation to quarantee a quality finish.

The salon in Turku also serves as the workspace for NOTE.education who are behind the brand’s Annual Report.

NOTE. takes a part in global well being by serving only products in the salon that are free from animal based ingredients.

We warmly welcome you,

NOTE.

staff photo Book here

NOTE.salon / NOTE. education

UNIFORM.

“If you are a member of the media, you belong to the public. You’ve made that Faustian bargain with your public. Take me – all of me – I’m yours.” – Kenneth Anger

The Ultra Moderns

“All art is subject to political manipulation, except for that which speaks the language of this same manipulation.” – Laibach

NOTE.aesthetics

Parturi vai kampaamo?

Any taste that you feel is right
Wear any clothes just as long as they’re bright
Say what you want, ‘cos this is a new art school

The Jam

“Kumman ajan varaan?”

Olemme alusta asti halunneet olla selkeitä tarjoamiemme töiden suhteen – sähköinen ajanvaraus tuo helppoutta varauksiin, mutta samalla vaihtoehtojen määrä saattaa herättää kysymyksiä.

Parturi- ja kampaamotöiden erottava tekijä on niihin käytetty aika, tämä on usein sidoksissa hiuksen mittaan. Tasapuolisuuden nimissä siisti tyyli hiuksissa – lyhyt tai pidempi, kuuluu kaikille. Ajallisesti oikein mitoitettu varaus antaa tekijöille työhön tarvittavan ajan, jonka kautta käsityön jälki on laadukas. Hyvään lopputulokseen ei ole oikotietä, tämän lisäksi kokemus kiireettömyydestä luo rauhallista ilmapiiriä kaikille paikalla oleville.

NOTE. veloittaa töistä vain niihin käytetyn ajan, joten varattu aika ei ole suoraan sidoksissa työn hintaan. Jos ajan varaamisessa nousee kysymyksiä, suosittelemme soittamaan NOTE.:n kampaamoon joko kysymään asiasta, tai varaamaan ajan maksuttomaan konsultointiin.

Konsultointi on tarkoitettu hiusten vaalennuksen lisäksi myös kaikkiin parturi- ja kampaamotöihin.

Hiukset: muoti vai tyyli?

Art produces ugly things which frequently become more beautiful with time.

Fashion, on the other hand, produces beautiful things which always become ugly with time.

Jean Cocteau

“Ketä teidän kuvissa on?”

Ensimmäinen NOTE.:n printti starttasi sarjan, jossa olemme esitelleet sisällöissämme nykyaikaisia ihmisiä. NOTE. tuottaa oman estettiikkansa ja tarkoituksena on kommunikoida sekä henkilökohtaista identiteettiä, että kollektiivista kuuluvuuden tunnetta.

Nykyajan haasteita on voimakkaasti kaupallistetut sisällöt ja mainonta asuu kaikkialla. Perinteisesti parturi- ja kampaamotöistä puhutaan ostettavina palveluina, mutta hyvin vähän sisältöinä. Kaupunkikuvaan vaikuttaminen voi myös olla henkistä ja tämän vuoksi kuvissamme esiintyy samaistuttavia henkilöitä. Omalta itseltään näyttäminen on vapauttavaa ja haluamme osaltamme olla mukana siinä.

Kuva: Aino Raunio

Käsityö ja osaaminen kampaamossa

Hands are the most honest part of the human body, they cannot lie as laughing eyes and the mouth can.

M.C. Escher

Escherin lainaus tiivistää hienosti ajatuksen siitä miksi me NOTE.:lla haluamme panostaa osaamiseen. Kampaamossa tehtävä työ on nykyaikaisessa elinympäristössä harvinainen kokonaisuus – oli kyseessä hiusten leikkaus tai värjäys, koko työ tapahtuu ja valmistuu asiakkaan silmien edessä. Lopputulos on esteettinen kokonaisuus, joka koostuu lukuisista työvaiheista ja sisältää yhtä monta ratkaisua tekovaiheessa. Parturi- ja kampaamotöitä erottaa vain työn ajallinen kesto, ei muu.

Alvar Aalto on pysyvästi vaikuttanut myös ihmisten elinympäristöön – hänen ymmärryksen ja suunnittelun tuloksia on pysyvästi esillä Turussa rakennusten ja niiden tilojen muodossa.

Työn laatu asuu sen suunnittelussa – suunnittelu on poikkeuksellinen vaihe, missä kampaajan tulisi ymmärtää miltä asiakas näyttää. Tämä ymmärrys avaa mahdollisuuksia siihen miten työtä tulisi lähestyä ja mitä siinä on keskeistä huomioida. Näiden ympärille rakentuu koko kampaamossa vietettävä hetki.

Parturi- ja kampaamotyöt vaativat siis tekijältä ymmärryksen lisäksi rehellisyyttä tehtävää työtä kohtaan, kaikki ihmiset ovat omanlaisiaan ja tämän vuoksi ei ole yhtä tyyliä tehdä hiuksia. NOTE.:n profiili korkean laadun kampaamona nojaa  ymmärrykseen työn suunnittelusta ja lainalaisuuksista sen sisällä – tekniikka on tekijää varten, valmis työ asiakasta varten.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille, pitää huoli

-NOTE.

Mitä NOTE. tekee – tyyli

Miksi puhua tyylistä hiuksissa?

NOTE. tähtää henkilökohtaisen tyylin täydentämiseen – vaatteiden lisäksi hiukset ovat olleet keskeinen osa henkilökohtaista identiteettiä. Valtavirta, sekä alakulttuurit tarjoavat aina samoja kiinnekohtia: vaatteet, musiikki ja hiukset. Tyyleistä käytetään puhekielessä aikakautta määrittelevää sanavalintaa, esimerkiksi ysäri- henkinen.

Vuosikymmenten ominaisimmat piirteet löytyvät yleisesti vaatteiden mittasuhteista, myös hiukset istuvat tähän määritelmään – nekin ovat materiaalia. Kampaamo- ja parturitöiden tarkoitus on pukea ihminen itselleen samaistuttavaan kokonaisuuteen. Tyyli on ensisijaisesti persoonaan sidoksissa, eikä sen tarvitse noudattaa annettua standardia. Samaa ohjeistusta voi noudattaa värin kanssa – hiusten vaalennus ja hiusten värjäys on parhaimmillaan kun se istuu.

Tyyli on myös keino kommunikoida omia kiinnostuksen kohteitaan, se myös rikastuttaa visuaalista kulttuuria ja antaa positiivisen signaalin yksilön mahdollisuuksista oman ulkonäkönsä suhteen.

NOTE. haluaa tarjota osaamisensa kautta asiakkailleen kokemuksen henkilökohtaisen tyylin ymmärtämisestä ja viedä eteenpäin oman tyylin kehitystä. Meidän keskeisimpiä työvälineitä ovat ammattitaito, sekä laaja kiinnostus tapahtuvaa aikaa kohtaan. Näiden kautta haluamme mahdollistaa NOTE.:ssa käyville positiivisen kokemuksen Turussa – kaupungin ulkopuoliset ovat tasavertaisesti tervetulleita, hyvä meininki kuuluu kaikille.

 

You lost a little round the middle and you’re lookin’ real good
Sittin’ on the wagon instead of under the hood

Tom Waits – Barber Shop

Mitä NOTE. tekee?

NOTE. on turkulainen brändi, jonka kampaamo on vuodesta 2018 lähtien tarjonnut asiakkailleen korkealaatuista työjälkeä, sekä kouluttanut kansainvälisesti alalla työskenteleviä tekijöitä. Kampaamon välittömän ilmapiirin sekä standardin kautta haluamme mahdollistaa miellyttävän kokemuksen, joka ottaa hiukset osaksi omaa tyyliä ja syventää henkilökohtaista estetiikkaa.

Seuraavissa postauksissa avaamme NOTE.:n tekemistä koskevia sisältöjä – ensimmäisenä listalla NOTE.:n kampaamo.

Vuodesta 2018 toimineen NOTE.salonin tavoite on ollut osallistua katukulttuurin visuaaliseen ilmeeseen ja osallistua sekä henkilokohtaiseen, että kollektiiviseen visuaaliseen kulttuuriin.

NOTE. on ensisijassa halunnut tulla esille samaistuttavana brändinä, joka viestii henkilökohtaista tyyliä ja estetiikaa – koemme, että ihmisillä tulisi olla mahdollisuus pukeutua hiukseen aivan kuten vaatteeseen. Asiakkaiden henkilökohtaisiin preferensseihin nojaten pyrimme osallistumaan omalla osaamisellamme ihmisten tyylin täydentämiseen.

Käsityö vaatii teknisen osaamisen lisäksi myös ajatusta suunnitelulle – pukeutuminen on yksityiskohtien jäsentämistä sijoilleen. Olemme halunneet antaa kampaamon kävijöille mahdollisuuden tulla keskustelemaan maksutta hiuksen fiiliksestä ja sen mahdollisuuksista:

Halutessasi voit varata meiltä maksuttoman ajan konsultointiin – konsultoinnin tarkoitus on selkeyttää työvaiheita esimerkiksi hiusten vaalennuksen taustalla ja antaa hinta-arvio prosessista.

Konsultoinnin voit varata myös itsellesi, jos haluat tulla keskustelemaan hiuksen fiiliksen muuttamisesta – haluamme olla avuksi, jos koet asian kysymisen arvoiseksi.

Vaalennustyöt varaamme vain konsultoinnin kautta työn laadun takaamiseksi – konsultointiajan saat soittamalla meille, tai käymälle NOTE.:n kampaamossa.

Konsultoinnin saat kaikkiin NOTE.salonin töihin maksutta oli mielessäsi hiusten vaalennus, tai mikä tahansa kampaamo- tai parturityö. Haluamme selkeän toimintavan ja laadukkaan työskentelyn välityksellä toimia korkealaatuisena kampaamona Turussa.

Lämpimästi tervetuloa,

-NOTE.

NOTE.aesthetics palaa

Vuoden 2020 tauolla ollut formaatti palaa ja tällä kertaa suomeksi –

Päätimme matalalentoisen olosuhteen vuoksi osaltamme nostaa ihmisten fiiliksiä tämän kanavan kautta. NOTE. on vuoden 2018 perustamisen jälkeen toteuttanut kampaamossaan, mutta myös sen ulkopuolella mittavasti toimintaa – pyrimme nostamaan esiin jatkossa inserttejä menneeltä ajalta ja vastavuoroisesti tarjoamaan hetkessä tapahtuvaa NOTE.:een sitoutuvaa meininkiä.

Muistakaa ottaa soittolista haltuun:

Pitäkää huoli-

NOTE.

Sound.

Large parts of character is communicated through style – along with style, music has a significant role in shaping the beat of culture. Where you find groups of people in distinct uniforms you will find a music to go with it.

NOTE. has published two releases from Autiomaa , a music group of experimental nature. Along with the debut Animal Liberation released on tape (with download, respectfully), Autiomaa introduced more abstract sound work on Scandinavian Winter.

The group’s sound draws from the spirit of The Second Summer of Love – a time in history where depressing times were met with the idea on solidarity.

Autiomaa is set to play selected dates during 2020, adjusting the sound to communicate with the event and its nature. More about the group here.

2019 partially re-visited

“I want toy tin soldiers that can push and shove.
I want gun boy rovers that’ll wreck this club.
I’ll build you up and level your heads.
We’ll run it my way, cold men and politics dead.”

The Germs – Lexicon Devil

NOTE. closed the year with a high note – most notably giving The Ultra Moderns an international flair. The 2019 Annual Report introduced our aesthetics in a wider spectrum while the shoots themselves maintained a grassroots level of working – you just do it.

The Ultra Moderns were presented in three separate Annual Report shoots internationally along with live action in Finland twice. Third live action was onstage at a rave in Berlin.

What is the Annual Report? It is a roughly year long theme which NOTE. carries out with rotating line-up in variety of modes – stills, video, live. The Annual Report seeks provide a platform that communicates with the times – and in occasions ahead of its time. Each Annual Report is given a name and a backdrop to its mentality – while style usually involves consuming, NOTE. clearly interprets style as a social thing.

The subversive element of The Ultra Moderns was that it was based fundamentally in historical events that have occurred and in return feeding them back in to the sphere of media. The story is the people, the passed time is the backdrop.

As 2020 progresses we hope to provide you with images with narrative that hold their value.

See you soon as the next Annual Report is about to come out – also have a dig at the playlist here: NOTE. aesthetics

19.8. Nothing Other Than Ethics.

“I never imagine myself as anything.

I’ve never had a goal or any future vision at all. I just do what’s in front of me.”

Ian MacKaye (Minor Threat, Discord, Fugazi etc)

Do it yourself – a method of working that takes a lot of effort and is potentially highly rewarding. In a time and environment that is hectic and highly marketed, DIY mentality opens possibilities on how to structure your plans and at the same time calls for attention for every detail involved in the process.

The very beneficial aspect of doing it yourself is that 1. you get fresh information on your work processes – how they work and what can be changed, and 2. you can mobililize people with your information, pass it on and see what they make of it.  More than responsibility, this method of working calls for discpline -introducing the topic is fundamental as is information that everybody involved is part of the outcome equally. Combine the two and you are working for an environment that naturally reinvents itself and gives options on how to do things with people who are there to do something with you.

On mental level the method also broadens your perspective on things – hosting events and scouting for venues becomes easier as you have a clear idea what is needed to pull the event through. On wider scale it gives flexibility on choosing the venue from the ethical perspective: do you want to support the space for space alone?

Through NOTE.Open House we have steadily included more people in what we do, be it through photographing, making food in a group, facilitating the space etc, we seek to find the best possible ways of working within a system that already exists and then broadening the methods further. Giving direction is important as you start, but equally important is to take a step back and interfere as little as possible with these tasks.

Play from the heart!

17.7. “Slip inside this house as you pass by”

What is NOTE.Open House?

While there is no fixed plan, there is a blueprint. The concept has largely been an outcome of NOTE.’s personal experience in the hair world, but even more influenced by the experiences of the people whose hair we have done during the years before we launched NOTE. As our craft revolves around the social nature of the appointment there is a lot of information going back and forth during that time. From that info and ideas we have been able to take in and process, we have introduced NOTE.Open House and look to evolve the event’s eclectic nature. As for as education goes, NOTE.Open House falls in that little piece of land that stands between technical education and pure fun.

Hair salons are wonderful venues – they host a huge number of people weekly and quite literally someone is either coming or going all the time. NOTE.Open House seeks to harness this to an extend where in turn of your own effort of bringing something in you get something in return. The salon as a venue and hair as media, we aim to bring hairdressing as a steady fixture of streetlife and personal style. Brands have had through history steady followers because people feel certain brands represent something that connects with their own style or ideology. As a salon you want to represent your own brand, it makes the work a lot more cohesive and creates a relaxed atmosphere – this is how your place is and this is what we do.

As NOTE.Open House started out as an open for all format, we were very anxious of what the experience would be and what would come out of that. Up until now, the format has gained us a reputation and vibe that in fact is largely based on experiencing NOTE. rather than us telling what we are. We are more than happy that we have been described as cool, stylish, provocative, smart and among other things – fun, since it is based on experience.

We mentioned in the previous post that instead of doing hairstyles we seek to give something to person’s own style. By keeping the quality of work on par you don’t really need to reinvent yourself all the time for the sake of it. Hosting events and clubs gives ample amount of info how people feel right now and what they are into. This again should point you to the direction where to look for inspiration and how to make it a part of your work. As change happens all the time, the work should fluxuate naturally along.

So, the most simple way of defining NOTE.Open House is to say that it functions as a tool that enables people to find like minded people. This in return gives way to something new that adds to the existing culture of, but gives more possibilities in whatever you want to do. Things happen and the vibe is there only if individuals contribute as one, but also as themselves to something collective that creates possibilities instead of pointing to old structures. Be the driving force and get some cool people to join in.

Remember our Berlin Diary playslist also – check it out!

contact us.



NOTE kampaamo

Aninkaistenkatu 8
20100 Turku
0400 81 00 61

To book an appointment or make changes to one coming up, please use the online reservation system or call NOTE. salon.

Call: 0400 81 00 61