logo
photo

NOTE.aesthetics

Mistä NOTE. on saanut nimensä?

photo

…sitä pidetään 1900-luvun tunnetuimpana jazzia julkaisseista levy-yhtiöistä: sille oli ominaista laatu, tyyli ja ajan paras musiikki.

Lainaus on Blue Note levy-yhtiön Wikipedia- sivulta. Inspiraatio tulee monesta eri suunnasta ja jotkut tekijät nousevat selkeimmin esiin.

Blue Note edusti amerikkalaisessa yhteiskunnassa edelläkävijää – varsinainen kiinnostus yhtiötä kohtaa alkoi tekemään selkeää nousua juuri ennen 50-lukua.

Kasvot soittajille ja julkaisuille antoi talon sisältä tuotettu kuvamateriaali, joka edusti sekä soittajaa, että sisältöä yhtä lailla. Jatkuvuus ulkoisessa esitysasussa muodostui avaimeksi sisällön kuolemattomuudelle. Yhtiön estetiikka oli myös omiaan edistämään sen ajan kansalaisliikettä.

Sinisellä kirjoitettu NOTE. tosiaan on selkeästi tunnistettavissa osin samaksi sisällöksi – 2000-luvun puolella sen esitystyyli ja media on päivitetty uuteen formaattiin laadun kulkiessa edelleen mukana. Kaikki vanha on taas uutta.

 

Kuka on NOTE.:n takana?

Olen Lauri Suvanto ja vastaan kokonaisuudessaan NOTE.:n toiminnasta, sekä sisällöistä. 

Alakulttuurit, ilmiöt, aikakausiestetiikka ja syyt näiden takana ovat ohjanneet läpi koko elämäni omia kiinnostuksen kohteita. Näiden syy-yhteyksien kautta muodostuu NOTE.:n visuaalinen ilme ja laajemmassa kuvassa NOTE.:n estetiikka. 

NOTE.:n tavoite on uudistaa kampaamoalaa, sekä asiakkaiden käsitystä työstä ja sen tarkoitusperistä. Perinteisen palvelumyynnin ja kauneuskäsitteen sijaan koitan ohjata toimintaa henkilökohtaisen tyylin täydentämiseen, joka kommunikoi laajemmin sisältöjä.  

NOTE. yhdistää selkeästi kaksi osa-aluetta kampaamonsa toimintaan; työläistaustaisen ajattelun oman työn kehityksestä ja sen arvosta, sekä selkeän standardin osaamisen perusteista.  

Työurani aikana olen ollut poikkeuksellisen sitoutunut oman osaamiseni kehittämiseen – asiaan, joka jatkuu uran loppuun asti. 

– Lauri Suvanto / NOTE.

Modernilta parturi-kampaamolta vaaditaan vahvaa brändiä ja jatkuvaa kouluttautumista

photo

Tutka Pro:n Lotta Lahokoski haastatteli NOTE.:n Nennaa hiusalan tiimoilta. Artikkeli käy läpi kampaamoalan tilaa, sen toimintamalleja ja mahdollisuuksia.

Juttu luettavissa tämän linkin takaa.

Faktoria Jewelleryn koruja saatavilla NOTE.:n kampaamossa

photo

“Kaikki korumme soljuvat arvomaailmamme läpi huokuen Faktorian asennetta ja meininkiä.

Koruissamme välittyy sanoma siitä, että meillä kaikilla on sananvapaus ja oikeus kertoa omaa tarinaamme pukeutumisen ja korujen kautta.

Korumme ovat muistutus mielettömille persoonille siitä, ettei upeuttaan pidä sensuroida.”

Elina Balukoff

Jewellery maker and designer | Founder at Faktoria

 

Kotimaisen Faktorian koruja on tullut NOTE.:lle myyntiin. Korut ovat kotimaista käsityötä ja kasattu Tampereella.

Lisäinfoa koruista ja Faktorian toiminnasta heidän nettisivuiltaan https://www.faktoria.fi/

NOTE.education X J.Mäki Professional- seminaarin tunnelmia

photo

NOTE. kiittää NOTE.education X J.Mäki Professional- seminaariin osallistuneita.

Haasteellisen ajan jälkeen haluamme jatkaa työn mahdollisuuksien potentiaalin näkemistä ja jakaa työvälineitä tämän toteutukseen.

Parturi-kampaamo- alan mahdollisuudet ovat tällä hetkellä korkeat, koska voimme suoraan olla osana ihmisten ulkonäkökulttuuria,

 

vaaleat lyhyet hiukset lyhyt kampaus turku lyhyet hiukset ja pidempi kampaus

J.Mäki Professional X NOTE.

photo

NOTE. on aloittanut koulutusyhteistyön J.Mäki Professionalin kanssa.

Ensimmäinen yhteinen seminaari on Porissa 18.6. – seminaari koostuu NOTE.:n teknisestä työskentelystä sekä ajatuksista työn ympärillä.

NOTE. on pyrkinyt olemaan progressiivinen tekijä kotimaisella visuaalisen kulttuurin kentällä ja nämä tulevat yhteistyöt ovat meille hyvä mahdollisuus esitellä tätä tapaa muille kollegoille.

Matalalentoisen vuoden jälkeen toivomme toimintamme lähettävän positiivisen signaalin kentälle – olemme edelleen motivoituneet olemaan osa muutosta.

Inspiraatiolle ja mahdollisuuksille on nyt enemmän tilaa, kuin koskaan.

Lauri Suvanto, NOTE.

J.Mäki Professional X NOTE. info

 

 

Parturi vai kampaamo?

photo

Any taste that you feel is right
Wear any clothes just as long as they’re bright
Say what you want, ‘cos this is a new art school

The Jam

“Kumman ajan varaan?”

Olemme alusta asti halunneet olla selkeitä tarjoamiemme töiden suhteen – sähköinen ajanvaraus tuo helppoutta varauksiin, mutta samalla vaihtoehtojen määrä saattaa herättää kysymyksiä.

Parturi- ja kampaamotöiden erottava tekijä on niihin käytetty aika, tämä on usein sidoksissa hiuksen mittaan. Tasapuolisuuden nimissä siisti tyyli hiuksissa – lyhyt tai pidempi, kuuluu kaikille. Ajallisesti oikein mitoitettu varaus antaa tekijöille työhön tarvittavan ajan, jonka kautta käsityön jälki on laadukas. Hyvään lopputulokseen ei ole oikotietä, tämän lisäksi kokemus kiireettömyydestä luo rauhallista ilmapiiriä kaikille paikalla oleville.

NOTE. veloittaa töistä vain niihin käytetyn ajan, joten varattu aika ei ole suoraan sidoksissa työn hintaan. Jos ajan varaamisessa nousee kysymyksiä, suosittelemme soittamaan NOTE.:n kampaamoon joko kysymään asiasta, tai varaamaan ajan maksuttomaan konsultointiin.

Konsultointi on tarkoitettu hiusten vaalennuksen lisäksi myös kaikkiin parturi- ja kampaamotöihin.

Hiukset: muoti vai tyyli?

photo

Art produces ugly things which frequently become more beautiful with time.

Fashion, on the other hand, produces beautiful things which always become ugly with time.

Jean Cocteau

“Ketä teidän kuvissa on?”

Ensimmäinen NOTE.:n printti starttasi sarjan, jossa olemme esitelleet sisällöissämme nykyaikaisia ihmisiä. NOTE. tuottaa oman estettiikkansa ja tarkoituksena on kommunikoida sekä henkilökohtaista identiteettiä, että kollektiivista kuuluvuuden tunnetta.

Nykyajan haasteita on voimakkaasti kaupallistetut sisällöt ja mainonta asuu kaikkialla. Perinteisesti parturi- ja kampaamotöistä puhutaan ostettavina palveluina, mutta hyvin vähän sisältöinä. Kaupunkikuvaan vaikuttaminen voi myös olla henkistä ja tämän vuoksi kuvissamme esiintyy samaistuttavia henkilöitä. Omalta itseltään näyttäminen on vapauttavaa ja haluamme osaltamme olla mukana siinä.

Kuva: Aino Raunio

Käsityö ja osaaminen kampaamossa

photo

Hands are the most honest part of the human body, they cannot lie as laughing eyes and the mouth can.

M.C. Escher

Escherin lainaus tiivistää hienosti ajatuksen siitä miksi me NOTE.:lla haluamme panostaa osaamiseen. Kampaamossa tehtävä työ on nykyaikaisessa elinympäristössä harvinainen kokonaisuus – oli kyseessä hiusten leikkaus tai värjäys, koko työ tapahtuu ja valmistuu asiakkaan silmien edessä. Lopputulos on esteettinen kokonaisuus, joka koostuu lukuisista työvaiheista ja sisältää yhtä monta ratkaisua tekovaiheessa. Parturi- ja kampaamotöitä erottaa vain työn ajallinen kesto, ei muu.

Alvar Aalto on pysyvästi vaikuttanut myös ihmisten elinympäristöön – hänen ymmärryksen ja suunnittelun tuloksia on pysyvästi esillä Turussa rakennusten ja niiden tilojen muodossa.

Työn laatu asuu sen suunnittelussa – suunnittelu on poikkeuksellinen vaihe, missä kampaajan tulisi ymmärtää miltä asiakas näyttää. Tämä ymmärrys avaa mahdollisuuksia siihen miten työtä tulisi lähestyä ja mitä siinä on keskeistä huomioida. Näiden ympärille rakentuu koko kampaamossa vietettävä hetki.

Parturi- ja kampaamotyöt vaativat siis tekijältä ymmärryksen lisäksi rehellisyyttä tehtävää työtä kohtaan, kaikki ihmiset ovat omanlaisiaan ja tämän vuoksi ei ole yhtä tyyliä tehdä hiuksia. NOTE.:n profiili korkean laadun kampaamona nojaa  ymmärrykseen työn suunnittelusta ja lainalaisuuksista sen sisällä – tekniikka on tekijää varten, valmis työ asiakasta varten.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille, pitää huoli

-NOTE.

Mitä NOTE. tekee – tyyli

photo

Miksi puhua tyylistä hiuksissa?

NOTE. tähtää henkilökohtaisen tyylin täydentämiseen – vaatteiden lisäksi hiukset ovat olleet keskeinen osa henkilökohtaista identiteettiä. Valtavirta, sekä alakulttuurit tarjoavat aina samoja kiinnekohtia: vaatteet, musiikki ja hiukset. Tyyleistä käytetään puhekielessä aikakautta määrittelevää sanavalintaa, esimerkiksi ysäri- henkinen.

Vuosikymmenten ominaisimmat piirteet löytyvät yleisesti vaatteiden mittasuhteista, myös hiukset istuvat tähän määritelmään – nekin ovat materiaalia. Kampaamo- ja parturitöiden tarkoitus on pukea ihminen itselleen samaistuttavaan kokonaisuuteen. Tyyli on ensisijaisesti persoonaan sidoksissa, eikä sen tarvitse noudattaa annettua standardia. Samaa ohjeistusta voi noudattaa värin kanssa – hiusten vaalennus ja hiusten värjäys on parhaimmillaan kun se istuu.

Tyyli on myös keino kommunikoida omia kiinnostuksen kohteitaan, se myös rikastuttaa visuaalista kulttuuria ja antaa positiivisen signaalin yksilön mahdollisuuksista oman ulkonäkönsä suhteen.

NOTE. haluaa tarjota osaamisensa kautta asiakkailleen kokemuksen henkilökohtaisen tyylin ymmärtämisestä ja viedä eteenpäin oman tyylin kehitystä. Meidän keskeisimpiä työvälineitä ovat ammattitaito, sekä laaja kiinnostus tapahtuvaa aikaa kohtaan. Näiden kautta haluamme mahdollistaa NOTE.:ssa käyville positiivisen kokemuksen Turussa – kaupungin ulkopuoliset ovat tasavertaisesti tervetulleita, hyvä meininki kuuluu kaikille.

 

You lost a little round the middle and you’re lookin’ real good
Sittin’ on the wagon instead of under the hood

Tom Waits – Barber Shop

SOITA: 0400 81 00 61