logo
photo

NOTE.aesthetics

J.Mäki Professional X NOTE.

photo

NOTE. on aloittanut koulutusyhteistyön J.Mäki Professionalin kanssa.

Ensimmäinen yhteinen seminaari on Porissa 18.6. – seminaari koostuu NOTE.:n teknisestä työskentelystä sekä ajatuksista työn ympärillä.

NOTE. on pyrkinyt olemaan progressiivinen tekijä kotimaisella visuaalisen kulttuurin kentällä ja nämä tulevat yhteistyöt ovat meille hyvä mahdollisuus esitellä tätä tapaa muille kollegoille.

Matalalentoisen vuoden jälkeen toivomme toimintamme lähettävän positiivisen signaalin kentälle – olemme edelleen motivoituneet olemaan osa muutosta.

Inspiraatiolle ja mahdollisuuksille on nyt enemmän tilaa, kuin koskaan.

Lauri Suvanto, NOTE.

J.Mäki Professional X NOTE. info

 

 

Parturi vai kampaamo?

photo

Any taste that you feel is right
Wear any clothes just as long as they’re bright
Say what you want, ‘cos this is a new art school

The Jam

“Kumman ajan varaan?”

Olemme alusta asti halunneet olla selkeitä tarjoamiemme töiden suhteen – sähköinen ajanvaraus tuo helppoutta varauksiin, mutta samalla vaihtoehtojen määrä saattaa herättää kysymyksiä.

Parturi- ja kampaamotöiden erottava tekijä on niihin käytetty aika, tämä on usein sidoksissa hiuksen mittaan. Tasapuolisuuden nimissä siisti tyyli hiuksissa – lyhyt tai pidempi, kuuluu kaikille. Ajallisesti oikein mitoitettu varaus antaa tekijöille työhön tarvittavan ajan, jonka kautta käsityön jälki on laadukas. Hyvään lopputulokseen ei ole oikotietä, tämän lisäksi kokemus kiireettömyydestä luo rauhallista ilmapiiriä kaikille paikalla oleville.

NOTE. veloittaa töistä vain niihin käytetyn ajan, joten varattu aika ei ole suoraan sidoksissa työn hintaan. Jos ajan varaamisessa nousee kysymyksiä, suosittelemme soittamaan NOTE.:n kampaamoon joko kysymään asiasta, tai varaamaan ajan maksuttomaan konsultointiin.

Konsultointi on tarkoitettu hiusten vaalennuksen lisäksi myös kaikkiin parturi- ja kampaamotöihin.

Hiukset: muoti vai tyyli?

photo

Art produces ugly things which frequently become more beautiful with time.

Fashion, on the other hand, produces beautiful things which always become ugly with time.

Jean Cocteau

“Ketä teidän kuvissa on?”

Ensimmäinen NOTE.:n printti starttasi sarjan, jossa olemme esitelleet sisällöissämme nykyaikaisia ihmisiä. NOTE. tuottaa oman estettiikkansa ja tarkoituksena on kommunikoida sekä henkilökohtaista identiteettiä, että kollektiivista kuuluvuuden tunnetta.

Nykyajan haasteita on voimakkaasti kaupallistetut sisällöt ja mainonta asuu kaikkialla. Perinteisesti parturi- ja kampaamotöistä puhutaan ostettavina palveluina, mutta hyvin vähän sisältöinä. Kaupunkikuvaan vaikuttaminen voi myös olla henkistä ja tämän vuoksi kuvissamme esiintyy samaistuttavia henkilöitä. Omalta itseltään näyttäminen on vapauttavaa ja haluamme osaltamme olla mukana siinä.

Kuva: Aino Raunio

Käsityö ja osaaminen kampaamossa

photo

Hands are the most honest part of the human body, they cannot lie as laughing eyes and the mouth can.

M.C. Escher

Escherin lainaus tiivistää hienosti ajatuksen siitä miksi me NOTE.:lla haluamme panostaa osaamiseen. Kampaamossa tehtävä työ on nykyaikaisessa elinympäristössä harvinainen kokonaisuus – oli kyseessä hiusten leikkaus tai värjäys, koko työ tapahtuu ja valmistuu asiakkaan silmien edessä. Lopputulos on esteettinen kokonaisuus, joka koostuu lukuisista työvaiheista ja sisältää yhtä monta ratkaisua tekovaiheessa. Parturi- ja kampaamotöitä erottaa vain työn ajallinen kesto, ei muu.

Alvar Aalto on pysyvästi vaikuttanut myös ihmisten elinympäristöön – hänen ymmärryksen ja suunnittelun tuloksia on pysyvästi esillä Turussa rakennusten ja niiden tilojen muodossa.

Työn laatu asuu sen suunnittelussa – suunnittelu on poikkeuksellinen vaihe, missä kampaajan tulisi ymmärtää miltä asiakas näyttää. Tämä ymmärrys avaa mahdollisuuksia siihen miten työtä tulisi lähestyä ja mitä siinä on keskeistä huomioida. Näiden ympärille rakentuu koko kampaamossa vietettävä hetki.

Parturi- ja kampaamotyöt vaativat siis tekijältä ymmärryksen lisäksi rehellisyyttä tehtävää työtä kohtaan, kaikki ihmiset ovat omanlaisiaan ja tämän vuoksi ei ole yhtä tyyliä tehdä hiuksia. NOTE.:n profiili korkean laadun kampaamona nojaa  ymmärrykseen työn suunnittelusta ja lainalaisuuksista sen sisällä – tekniikka on tekijää varten, valmis työ asiakasta varten.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille, pitää huoli

-NOTE.

Mitä NOTE. tekee – tyyli

photo

Miksi puhua tyylistä hiuksissa?

NOTE. tähtää henkilökohtaisen tyylin täydentämiseen – vaatteiden lisäksi hiukset ovat olleet keskeinen osa henkilökohtaista identiteettiä. Valtavirta, sekä alakulttuurit tarjoavat aina samoja kiinnekohtia: vaatteet, musiikki ja hiukset. Tyyleistä käytetään puhekielessä aikakautta määrittelevää sanavalintaa, esimerkiksi ysäri- henkinen.

Vuosikymmenten ominaisimmat piirteet löytyvät yleisesti vaatteiden mittasuhteista, myös hiukset istuvat tähän määritelmään – nekin ovat materiaalia. Kampaamo- ja parturitöiden tarkoitus on pukea ihminen itselleen samaistuttavaan kokonaisuuteen. Tyyli on ensisijaisesti persoonaan sidoksissa, eikä sen tarvitse noudattaa annettua standardia. Samaa ohjeistusta voi noudattaa värin kanssa – hiusten vaalennus ja hiusten värjäys on parhaimmillaan kun se istuu.

Tyyli on myös keino kommunikoida omia kiinnostuksen kohteitaan, se myös rikastuttaa visuaalista kulttuuria ja antaa positiivisen signaalin yksilön mahdollisuuksista oman ulkonäkönsä suhteen.

NOTE. haluaa tarjota osaamisensa kautta asiakkailleen kokemuksen henkilökohtaisen tyylin ymmärtämisestä ja viedä eteenpäin oman tyylin kehitystä. Meidän keskeisimpiä työvälineitä ovat ammattitaito, sekä laaja kiinnostus tapahtuvaa aikaa kohtaan. Näiden kautta haluamme mahdollistaa NOTE.:ssa käyville positiivisen kokemuksen Turussa – kaupungin ulkopuoliset ovat tasavertaisesti tervetulleita, hyvä meininki kuuluu kaikille.

 

You lost a little round the middle and you’re lookin’ real good
Sittin’ on the wagon instead of under the hood

Tom Waits – Barber Shop

Mitä NOTE. tekee?

photo

NOTE. on turkulainen brändi, jonka kampaamo on vuodesta 2018 lähtien tarjonnut asiakkailleen korkealaatuista työjälkeä, sekä kouluttanut kansainvälisesti alalla työskenteleviä tekijöitä. Kampaamon välittömän ilmapiirin sekä standardin kautta haluamme mahdollistaa miellyttävän kokemuksen, joka ottaa hiukset osaksi omaa tyyliä ja syventää henkilökohtaista estetiikkaa.

Seuraavissa postauksissa avaamme NOTE.:n tekemistä koskevia sisältöjä – ensimmäisenä listalla NOTE.:n kampaamo.

Vuodesta 2018 toimineen NOTE.salonin tavoite on ollut osallistua katukulttuurin visuaaliseen ilmeeseen ja osallistua sekä henkilokohtaiseen, että kollektiiviseen visuaaliseen kulttuuriin.

NOTE. on ensisijassa halunnut tulla esille samaistuttavana brändinä, joka viestii henkilökohtaista tyyliä ja estetiikaa – koemme, että ihmisillä tulisi olla mahdollisuus pukeutua hiukseen aivan kuten vaatteeseen. Asiakkaiden henkilökohtaisiin preferensseihin nojaten pyrimme osallistumaan omalla osaamisellamme ihmisten tyylin täydentämiseen.

Käsityö vaatii teknisen osaamisen lisäksi myös ajatusta suunnitelulle – pukeutuminen on yksityiskohtien jäsentämistä sijoilleen. Olemme halunneet antaa kampaamon kävijöille mahdollisuuden tulla keskustelemaan maksutta hiuksen fiiliksestä ja sen mahdollisuuksista:

Halutessasi voit varata meiltä maksuttoman ajan konsultointiin – konsultoinnin tarkoitus on selkeyttää työvaiheita esimerkiksi hiusten vaalennuksen taustalla ja antaa hinta-arvio prosessista.

Konsultoinnin voit varata myös itsellesi, jos haluat tulla keskustelemaan hiuksen fiiliksen muuttamisesta – haluamme olla avuksi, jos koet asian kysymisen arvoiseksi.

Vaalennustyöt varaamme vain konsultoinnin kautta työn laadun takaamiseksi – konsultointiajan saat soittamalla meille, tai käymälle NOTE.:n kampaamossa.

Konsultoinnin saat kaikkiin NOTE.salonin töihin maksutta oli mielessäsi hiusten vaalennus, tai mikä tahansa kampaamo- tai parturityö. Haluamme selkeän toimintavan ja laadukkaan työskentelyn välityksellä toimia korkealaatuisena kampaamona Turussa.

Lämpimästi tervetuloa,

-NOTE.

NOTE.aesthetics palaa

photo

Vuoden 2020 tauolla ollut formaatti palaa ja tällä kertaa suomeksi –

Päätimme matalalentoisen olosuhteen vuoksi osaltamme nostaa ihmisten fiiliksiä tämän kanavan kautta. NOTE. on vuoden 2018 perustamisen jälkeen toteuttanut kampaamossaan, mutta myös sen ulkopuolella mittavasti toimintaa – pyrimme nostamaan esiin jatkossa inserttejä menneeltä ajalta ja vastavuoroisesti tarjoamaan hetkessä tapahtuvaa NOTE.:een sitoutuvaa meininkiä.

Muistakaa ottaa soittolista haltuun:

Pitäkää huoli-

NOTE.

Sound.

photo

Large parts of character is communicated through style – along with style, music has a significant role in shaping the beat of culture. Where you find groups of people in distinct uniforms you will find a music to go with it.

NOTE. has published two releases from Autiomaa , a music group of experimental nature. Along with the debut Animal Liberation released on tape (with download, respectfully), Autiomaa introduced more abstract sound work on Scandinavian Winter.

The group’s sound draws from the spirit of The Second Summer of Love – a time in history where depressing times were met with the idea on solidarity.

Autiomaa is set to play selected dates during 2020, adjusting the sound to communicate with the event and its nature. More about the group here.

2019 partially re-visited

photo

“I want toy tin soldiers that can push and shove.
I want gun boy rovers that’ll wreck this club.
I’ll build you up and level your heads.
We’ll run it my way, cold men and politics dead.”

The Germs – Lexicon Devil

NOTE. closed the year with a high note – most notably giving The Ultra Moderns an international flair. The 2019 Annual Report introduced our aesthetics in a wider spectrum while the shoots themselves maintained a grassroots level of working – you just do it.

The Ultra Moderns were presented in three separate Annual Report shoots internationally along with live action in Finland twice. Third live action was onstage at a rave in Berlin.

What is the Annual Report? It is a roughly year long theme which NOTE. carries out with rotating line-up in variety of modes – stills, video, live. The Annual Report seeks provide a platform that communicates with the times – and in occasions ahead of its time. Each Annual Report is given a name and a backdrop to its mentality – while style usually involves consuming, NOTE. clearly interprets style as a social thing.

The subversive element of The Ultra Moderns was that it was based fundamentally in historical events that have occurred and in return feeding them back in to the sphere of media. The story is the people, the passed time is the backdrop.

As 2020 progresses we hope to provide you with images with narrative that hold their value.

See you soon as the next Annual Report is about to come out – also have a dig at the playlist here: NOTE. aesthetics

19.8. Nothing Other Than Ethics.

photo

“I never imagine myself as anything.

I’ve never had a goal or any future vision at all. I just do what’s in front of me.”

Ian MacKaye (Minor Threat, Discord, Fugazi etc)

Do it yourself – a method of working that takes a lot of effort and is potentially highly rewarding. In a time and environment that is hectic and highly marketed, DIY mentality opens possibilities on how to structure your plans and at the same time calls for attention for every detail involved in the process.

The very beneficial aspect of doing it yourself is that 1. you get fresh information on your work processes – how they work and what can be changed, and 2. you can mobililize people with your information, pass it on and see what they make of it.  More than responsibility, this method of working calls for discpline -introducing the topic is fundamental as is information that everybody involved is part of the outcome equally. Combine the two and you are working for an environment that naturally reinvents itself and gives options on how to do things with people who are there to do something with you.

On mental level the method also broadens your perspective on things – hosting events and scouting for venues becomes easier as you have a clear idea what is needed to pull the event through. On wider scale it gives flexibility on choosing the venue from the ethical perspective: do you want to support the space for space alone?

Through NOTE.Open House we have steadily included more people in what we do, be it through photographing, making food in a group, facilitating the space etc, we seek to find the best possible ways of working within a system that already exists and then broadening the methods further. Giving direction is important as you start, but equally important is to take a step back and interfere as little as possible with these tasks.

Play from the heart!

SOITA: 0400 81 00 61